
Liny stalowe w żurawiach portowych
Żurawie portowe to fundament sprawnej obsługi ładunków w terminalach morskich, rzecznych i przeładunkowych. Wykorzystywane do załadunku i rozładunku kontenerów, towarów masowych i wielkogabarytowych, pracują w trybie niemal ciągłym – często 24/7. W takich warunkach lina stalowa musi być nie tylko mocna, ale i odporna na ekstremalne warunki atmosferyczne i intensywną eksploatację.
Jakie zadania spełnia lina w żurawiu portowym?
- Podnoszenie ładunków – główna lina robocza (hoisting rope) przenosi ciężar kontenerów, big bagów czy elementów konstrukcyjnych z nabrzeża do ładowni i odwrotnie.
- Przesuw wózka (trolley rope) – liny odpowiedzialne za przemieszczanie się wózka po wysięgniku wzdłuż toru suwnicy.
- Stabilizacja i prowadzenie ładunku – dodatkowe liny ograniczają kołysanie się kontenerów podczas opuszczania lub podnoszenia.
Jakie warunki musi wytrzymać lina portowa?
✔ Wysokie obciążenia robocze, często w układach wielokrążkowych,
✔ Ciągłe zginanie i naprężenia zmęczeniowe,
✔ Ekspozycja na sól morską, wilgoć i zmienne temperatury,
✔ Minimalna rozciągliwość – istotna przy precyzyjnym pozycjonowaniu kontenerów,
✔ Odporność na korozję – preferowane są liny ocynkowane lub fabrycznie smarowane.
Najczęściej stosowane liny do żurawi portowych
Liny z rdzeniem stalowym (IWRC) – maksymalna wytrzymałość i stabilność,
Liny nierotujące – idealne przy dużych wysokościach podnoszenia,
Liny galwanizowane lub smarowane – przedłużają żywotność w warunkach morskich,
Specjalistyczne liny wysokocyklowe (High Performance Ropes) – do pracy w trybie ciągłym.
